Sztuczna inteligencja jest coraz częściej wykorzystywana w edukacji. W oparciu o nią tworzy się skomplikowane i złożone modele oraz projekty, zaawansowane obliczenia, a także rozwiązania wykorzystujące uczenie maszynowe. Jak wykorzystać jej potencjał w kontekście pracy nauczyciela?
Kto i jak może w szkolnictwie wykorzystywać potencjał AI?
Sztuczna inteligencja (AI) to narzędzie, które może być wykorzystywane nie tylko przez uczniów, ale też przez nauczycieli i to na każdym etapie nauczania (szkoły podstawowe, średnie, wyższe). Co więcej, z możliwości, jakie oferuje ta technologia, mogą korzystać również osoby na stanowiskach kierowniczych, a tym dyrektorzy placówek.
Przykłady praktycznego wykorzystania AI w szkolnictwie można by mnożyć. Oto niektóre z nich:
- szybsze przygotowanie materiałów dydaktycznych,
- efektywniejsze tworzenie testów i sprawdzianów,
- generowanie treści o charakterze edukacyjnym,
- przetwarzanie danych niezbędnych do efektywnego zarządzania jednostką oświatową.
Dlaczego warto zaznajamiać nauczycieli z technologią IT?
Nauczyciel, który wie, jak wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w życiu zawodowym, może pracować efektywniej. Ważne, aby zrozumieć, jak działa AI oraz jak wykorzystywać takie narzędzia jak ChatGPT. Uczestnicząc w takich projektach, jak szkolenie z AI dla nauczycieli stacjonarne, nauczyciel nie tylko zapoznaje się z ogólnymi aspektami dotyczącymi sztucznej inteligencji, ale też dowiaduje się, jakie są jej ograniczenia.
Sztuczna inteligencja w szkolnictwie a efekty edukacyjne
Ważnym elementem tematycznych szkoleń z AI jest też nauka jej wykorzystania w kontekście tworzenia spersonalizowanych materiałów dydaktycznych, kursów, quizów, a nawet planów lekcji i konspektów zajęć. Materiały generowane za pomocą sztucznej inteligencji, mogą mieć charakter tekstowy oraz multimedialny. Odpowiednio przygotowane treści pozwolą uczniom lepiej zaznajomić się z wybranym tematem, a takze zwiększą zaangażowanie z ich strony, co realnie przełoży się na osiągane przez nich wyniki. Nauczyciel, który ma do dyspozycji nowoczesne narzędzia AI, może też zachęcać uczniów do współtworzenia treści, ucząc ich tym samym efektywnego i bezpiecznego korzystania z możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja.
Reasumując, dziś trudno wyobrazić sobie świat bez sztucznej inteligencji. To samo dotyczy szeroko rozumianej edukacji, w ramach której – dzięki AI – nauczyciele zyskują zupełnie nowe i skuteczniejsze narzędzia pracy, które ułatwiają dotarcie do młodych osób na każdym etapie kształcenia.