Praca zdalna – jak zorganizować? Jak pracować bardziej wydajnie?

Obostrzenia i polityka wielu film sprawiają, że wiele osób decyduje się na pracę zdalną. Może jesteś jedną z nich? Być może zastanawiasz, co to praca zdalna i jak zorganizować ją, by przynosiła korzyści i była możliwie jak najbardziej wydajna.

Wydziel miejsce pracy

Wiele osób uważa, że dzięki pracy w domu będą mogły pracować we własnym łóżku, nawet bez konieczności przebierania się. To jednak nie jest dobry pomysł. To bowiem obniża wydajność i nie pozwala w pełni skupić się na pracy. Przygotuj sobie osobne miejsce pracy – biurko lub stół.  Najlepiej w pokoju, w którym nikt nie będzie Ci przeszkadzał, np. nieużywaną za dnia sypialnię.

Zadbaj o porządek

W Twoim domowym miejscu pracy powinien panować porządek. Bałagan bowiem utrudnia skupienie się. Utrudnia też szybkie odnalezienie tego, co właśnie jest Ci potrzebne. Najlepiej, aby na blacie znajdowały się jedynie komputer i obecnie używane dokumenty.

Postaraj się też skupić swoją uwagę tylko na pracy, a nie np. na niepotrzebnych aplikacjach, stronach czy grach. To bowiem – niestety skutecznie i na długo – odciąga Twoją uwagę od pracy.

Praca zdalna - jak zorganizować wszystko w dobry sposób?

Zaplanuj etapy pracy

Swoją pracę dobrze zaplanuj. To podstawa, praca zdalna jak zorganizować właściwie. Dotyczy to wiele jej elementów. Najważniejsze, abyś codziennie pracowała w tych samych godzinach pracy – podobnie jak w biurze, np. 9-17. Postaraj się również, aby w miarę możliwości nie przekraczać wyznaczonych widełek. To może bowiem obniżać Twoją efektywność i sprawiać, że będziesz czuła się bardziej zmęczona. Będzie to też wpływać na Twoje życie rodzinne, a nawet zdezorganizować.

Planując zwróć też uwagę, co musisz zrobić danego dnia i podziel zadania na etapy. Najlepiej, abyś wszystkie konieczne czynności zapisywała w planerze, co ułatwi Ci pracę. Nie zapominaj też o przerwach.

Oddzielaj pracę od życia rodzinnego

W przypadku pracy zdalnej musisz postawić wyraźną granicę między pracą, a życiem prywatnym. W wyznaczonych godzinach pracy nie możesz zajmować się kwestiami związanymi z domem, np. gotowaniem obiadu. Poproś też rodzinę, aby nie przeszkadzała podczas pracy, np. ograniczyła prośby i rozmowy. Nie poświęcaj też uwagi pracy, gdy ją skończysz – nie sprawdzaj firmowego e-maila i nie wykonuj służbowych telefonów.